مواد اولیه فیروزه

تاریخچه سنگ فیروزه

قبل از بحث درباره ی مواد اولیه فیروزه به تاریخچه ی آن می پردازیم ، مصریان در گذشته از فیروزه به عنوان سنگ جواهر و سنگ زینتی استفاده می کردند. که در آرامگاه و مقبره های مختلف با فیروزه زینت یافته است.مصریان باستان معتقد بودند که رنگ آبی سمبل احیای زندگی است در نتیجه فیروزه هم برای دیزاین و هم باور های خرافی به کار برده می شد.

چینی ها فیروزه را برای دیزاین و آمریکایی های موزاییک هایی با فیروزه درست شده اند استفاده کردند.فیروزه بواسطه آمریکایی برای جواهرات و زینت استفاده شد برخی از آن ها معتقد بودند که فیروزه توانایی نگهداری و مواظبت دارد.تیبتان ها به خصوصیت های درمانی فیروزه اعتقاد داشتند و قرن ها آن را جواهر مهمی تلقی می کردند.

به کار بردن از سنگ فیروزه در ساخت طلا و جواهرات از ۵۵۰۰ سال پیش از میلاد معروف بوده است. جواهرات فیروزه ای از جذابیت ویژه ای دارا هستند و این جذابیت احتمال دارد به علت سایه های آبی رنگ مختلف آن  ها و یا الگو ها و مدل های مختلف در جواهرات فیروزه ای و یا به علت یک جذابیت غیر قابل بیان در آن ها باشد.همراه ما در ادامه ی مقاله ی مواد اولیه فیروزه باشید.

با این حال که در خیلی از جامعه ها جواهرات فیروزه ای عموما به علت جذابیت آن ها مورد کاربرد قرار دارند؛ولی در تعدادی دیگر از جامعه ها همچنین عقایدی در ارتباط با جواهرات فیروزه ای موجود است به این گونه که آن ها اعتقاد دارند که جواهرات فیروزه ای خواص سحرآمیز متفاوتی دارند و از آن ها می توان در پرهیز از مریضی ها و یا درمان بعضی از بیماری ها به کار برد.

مواد اولیه فیروزه

ترکیبات سنگ فیروزه

از دید ترکیبات شیمیایی فیروزه از فسفات مس و آلومینیوم صورت گرفته شده است.مواد معدنی آبی رنگ خیلی کمیاب و  شگفت هستند به همین علت سنگ جواهر فیروزه خیلی ارزشمند است و از هزینه زیادی دارا است.جواهرات فیروزه ای آبی رنگ احتمال دارد تحت شرایط خاصی مثل قرار گرفتن دراز مدت در معرض نورخورشید، گرما، لوازم آرایشی و تعریق؛  عوض کردن رنگ دارند.

بعضی از سنگ های فیروزه ای شامل رگه های معینی هستند که این رگه ها زیر نظر اثر شرایط تشکیل این سنگ ها به وجود آمده است.فیروزه هایی که به درستی شکل گرفته اند و شامل منافذ کمتری هستند همواره از دوام زیاد تر و درخشش بیشتری دارا هستند.ما را در ادامه ی محتوای مواد اولیه فیروزه همراهی نمایید.

از نخستین فیروزه های پیدا شده در طول تاریخ می شود به فیروزه های استفاده  شده در جواهرات کشف شده در مصر اشاره کرد.این فیروزه ها در یک مقبره سلطنتی که مرتبط به ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد است، به دست آمده است. در حقیقت سنگ جواهر فیروزه را نشانه ای از طلسم قدرت، موفقیت و حمایت به شمار می روند.

مواد اولیه فیروزه

فیروزه در ایران

در امپراطوری فارسی باستان، سنگ جواهر فیروزه را در مچ دست و یا دورگردن آویزان می کردند و از آن برای مرقبت از خود در برابر مرگ غیر طبیعی به کار می برند.به کار بردن از سنگ فیروزه در ایران در حقیقت یک میراث ملی است که آن را برای دیزاین اشیاء، مساجد و دیگر ساختمان های پر اهمیت در درون و بیرون کشور مورد کاربرد قرار می دادند.

فیروزه یک کانی مات است که در رنگ های جذاب از آبی، سبز، زرد موجود هستند.این سنگ ارزشمند از قدمت خیلی زیادی همچنین برخوردار است.از دوران باستان تا به الان، سنگ فیروزه برای خاتم کاری و هم این طور در ساخت جواهرات عملکرد داشته است.همراه ما در ادامه ی محتوای مواد اولیه فیروزه باشید.

فیروزه کوبی یکی از هنر های جدید ایرانی است که در مدت وقت کوتاهی توانسته است مورد اهمیت اشخاص بی شماری در همه دنیا قرار گیرد. هنرمندان فیروزه کوب با استفاده از مواد اولیه فیروزه کوبی و تخصص هنری این رشته از صنایع دستی ایرانی توانسته‌اند آثار جذابی را خلق کنند.

تاریخچه فیروزه کوبی

اگر شما هم به صنایع دستی و هنر های زینتی علاقمند باشید با فیروزه‌کوبی شناخت دارید. فیروزه کوبی یکی از صنایع دستی ایران است . امروزه فیروزه کوبی به صورت هنری ۶۰ ساله در ایران معروفیت یافته و اصولی ترین پایگاه اجرای صنایع دستی فیروزه کوبی شهر اصفهان می باشد.

هنرمندان این صنعت جالب در کارگاه فیروزه کوبی وسایل و مواد اولیه فیروزه مورد احتیاج خود را تهیه کرده و به اجرای فعالیت می پردازند.مکان پیدایش اولیه این هنر خراسان است ولی به مرور زمان به شهر های دیگر همچنین وارد شده که اکنون اصفهان پر اهمیت ترین مرکز تولید ظروف فیروزه کوبی است.

در  همه مکان میدان نقش جهان اصفهان و حتی مکان های دیگر این شهر کارگاه‌ های فیروزه کوبی زیادی به چشم می‌ خورد. فروشگاه‌های صنایع دستی زیادی تولیدات فیروزه کوبی که خیلی متنوع همچنین هستند را در معرض دید اشخاص قرار داده‌اند. برای تهیه ظروف فیروزه کوب از مواد با اهمیتی به کار برده می‌ شود.

به همین علت صنایع دستی فیروزه کوبی نسبت به دیگر هنر های دستی گران‌ قیمت‌ تر است. مواد اولیه فیروزه کوبی شامل  فلز مس یا نقره یا برنز برای استفاده از ظرف مورد نظر، سنگ فیروزه، چسب فیروزه کوبی و لایه‌ های محافظ پلی‌استر.فلزی که در این هنر استفاده می شود باید مرغوبیت خوبی را داشته باشد.

و در مرحله نخست کار قابلیت رعایت ضخامت گفته شده در قسمت های متفاوت ظرف را دارا باشد. بیشتر از فلز مس به کار برده می‌ شود به دلیل آن که شامل رنگ زیبایی است و ترکیب آن با رنگ آبی فیروزه چشم انداز خوبی بوجود می آورد.سنگ فیروزه مورد کاربرد در فیروزه کاری همچنین باید از مرغوبیت لازم دارا باشد.

 مناسب ترین و زیباترین سنگ فیروزه از معادن نیشابور استخراج می‌ یابد. قطعات ریز سنگ فیروزه در هنر فیروزه کوبی به عمل می‌ رود.چسب فیروزه کوبی یکی دیگر از مواد اولیه فیروزه کوبی است که به روش خاصی استفاده می‌ شود و برای تثبیت سنگ‌ های فیروزه بر روی ظروف فیروزه کوبی به کار برده می‌ شود. این چسب همچنین باید با استفاده  از مواد مرغوب استفاده شود که استقامت لازم را داشته باشد.

مواد اولیه فیروزه

شوایط کنونی تهیه مواد فیروزه کوبی

اکنون به علت بالا بودن هزینه مواد اولیه فیروزه کوبی اجرای این هنر به خصوص در سطح خانگی کمی افول یافته است. بالا رفتن هزینه سنگ فیروزه، فلز مس و همینطور چسب یا لاک مورد احتیاج در صنایع دستی فیروزه کوبی سبب شده است که خیلی از هنرمندان توانا به استفاده از مواد مرغوب نباشند.

خیلی از زنان و مردان هنرمند، فیروزه کوبی را در خانه به طوری است که یکی از مشاغل خانگی انجام می‌ دهند. این اشخاص مواد اولیه فیروزه را استفاده کرده و در خانه کارگاه کوچکی راه اندازی نموده‌اند و به اجرای فعالیت خود می‌ پردازند. گران شدن مواد اولیه به این کار های خانگی لطمه وارد کرده است که باید مورد ارزیایی قرار گیرد و تسهیلات لازم به این علاقمندان تعلق گیرد.

صنایع دستی فیروزه کوبی :

گردشگران و مسافران برای خرید ظروف فیروزه کوبی از فروشگاه های صنایع دستی و همینطور کارگاه های فیروزه کوبی بازدید به انجام می‌ آورند. صنایع دستی فیروزه کاری یکی از جالب ترین صنایع دستی اصفهان است که در زینت دکوراسیون خانه کاربرد زیادی دارد.

و چشم انداز زیبایی را بوجود می آورد. خیلی از شرکت ها و سازمان ها برای استفاده از هدایای مدیریتی از صنایع دستی به کار می برند که می‌ توان به صورت نفیس ترین آن ها از هنر فیروزه کوبی اسم برد.ما را در ادامه ی محتوای مواد اولیه فیروزه دنبال نمایید.

فرق چسب فیروزه کوب باکیفیت و چسب نامرغوب :

زمانی که می خواهید از چسب فیروزه کوبی استفاده کنید  باید از مواد متناسب با اندازه درست در آن به کارببرید .به طوری  که در مخلوط کردن مواد کالفین زیاد تری به عمل برده شود و یا این ماده به صورت کامل حل نشده باشد در چسب به دست آمده حباب‌ هایی دیده می‌ شود.

 به خصوص زمانی که مرحله پلی استر زدن انجام شود اندازه این حباب‌ ها زیاد تر می‌ شود. به کار بردن بیش از حد کالفین علاوه بر به وجود آمدن حباب در سطح کار سبب عدم استحکام چسب فیروزه کوبی می‌ شود. استادان تخصصی و با تجربه فیروزه کار در تهیه ظروف فیروزه کوبی بزرگ، در چسب فیروزه کوبی کالفین کمتری به کار می برد. این کار سبب استحکام و استقامت زیاد تر ظروف فیروزه کوبی می‌شود.

مواد اولیه فیروزه

انواع چسب فیروزه کوبی

برای آن که بخواهید سنگ فیروزه را بچسبانید دو مدل چسب مختلف موجود است که هرکدام در یک موقعیتی کاربرد دارد ، چسب نوع سنتی آن در شیوه سنتی کاربرد دارد از مخلوط و حرارت دادن لاک و کالیفن حاصل می شود. این چسب مدل مایع دارد و استاد فیروزه کار سطح ظرف مسی را به این چسب می زند  و بعد قطعات سنگ فیروزه را بر روی آن جای می‌ دهد.و چسب مدرن در جاهای دیگر کاربرد دارد.

اثر چسب به کار برده شده در صنایع دستی فیروزه :

اگر در اول مسیر هستید و با مدل چسب‌ ها و تثبیت‌کننده‌ های مورد کاربرد در صنایع دستی فیروزه کوب شناختی ندارید خوب است از افراد متخصص در این راه کمک های لازم را بگیرید. با ارزیابی آثار فیروزه کوبی هنرمندان بزرگ توجه و ظرافت و در عین حال استحکام و پایداری این صنایع دستی را به درستی مشاهده می‌ کنید.

چسب فیروزه کوبی یکی نوع ماده ای است که اثر مستقیم و قابل انکار نکردن در تهیه کالا های با کیفیت فیروزه کوبی دارد. در نتیجه برای تهیه لاک فیروزه کوبی خوب است به مراکز معتبر رجوع نموده و اندازه ترکیب مواد مورد کاربرد در آن را با توجه مورد ارزیابی قرار دهید.همراه ما در مواد اولیه فیروزه باشید.

انواع ظروف فیروزه کوبی و ساختار آنها :

ظروف خام مورد کاربرد در مواد اولیه فیروزه همواره از جنس مس یا برنج هستند و از دوام زیادی دارا هستند. تنوع کالا های فیروزه کوبی خیلی زیاد است. ظروف فیروزه کوبی دارای: گلدان، سنبلدان، شمعدان، قندان، شکلات خوری، شیرینی خوری، میوه خوری، آجیل خوری، سنگاب، شربت خوری، تنگ، آینه، کشکول و … هستند.

رنگ ظرف‌ های فیروزه کوبی اصولا آبی و سبز است. حتی در طراحی کردن اشیاء یکسان همچنین مدل ها و شکل‌ ها مختلف است. اگر خواستارید ظروف فیروزه کاری استفاده کنید ممکن است چندین ساعت سرتان مشغول شود به دلیل آن که  انتخاب از میان آن همه ظروف زیبا و رنگارنگ هم لذت بخش است و هم سخت.

اگر در منزل علاقه دارید تم سنتی داشته باشید این آثار هنری شما را چندین گام به هدف تان نزدیک می‌ کند. حقیقتا مثل زمانی که از جلوی گالری لباس یا خودرو های محبوب خود عبور می‌کنید و محو تماشایشان می‌ شوید.امیدواریم که تا اینجا از محتوای مواد اولیه فیروزه راضی بوده باشید.

به چه علت صنایع دستی فیروزه کوبی ؟

فیروزه کوبی از هنر های زیبا و جذابی است که بعد تزئینی شگفتی دارد. ظروف، جواهرات و وسائلی که در آن‌ ها فیروزه کوبی به عمل رفته همیشه جذابیت ویژه ای دارند، اهمیت مادی و هنری دارند و در خاطره ها می‌ مانند. برای به کار بردن در فضا های کاری و خانگی و یا دیزاین منزل این ظروف خیلی شیک هستند.

برای نمونه شکلات خوری فیروزه کوبی برای کادو دادن به اشخاصی که با آن ها روابط رسمی دارید خیلی مناسب هستند. همینطور وقتی که شرکت‌ ها برای مناسبت‌ های ویژه به رسم کادو یا سوغات می‌ خواهند هدیه ای به فردی یا شرکت دیگری یا کارمندان هدیه بدهند “ظروف فیروزه کوبی” پیشنهاد می‌ شود.

هر هنری با انسان سخنی دارد. وقتی که به این ظرف‌ ها نگاه کنید و در دریاچه های آبی آن غرق شوید حتما متوجه می شوید چرا این اندازه به این هنر اهمیت داده اند. به دلیل آن که حتی دیدن این نقش ها انسان را متعجب  و آرام می‌کند. هر فردی که اهمیت هنر و کار های دستی را بداند می‌ تواند به امتیاز بخصوص خرید این ظروف پی ببرد.

اگر روزی به شما ظروفی که فیروزه کوبی شده اند کادو داده اند بفهمید که برای آن فرد خیلی ارزشمند هستید. اگر زمانی احتیاجی به این ظروف نداشتید نمی خواستید آن ها را نگه دارید می‌ خواهید آن ها را به راحتی بفروش برسانید،  به مشتریان ویژه ای بفروشید به دلیل آن که مشتریان خاص خود را دارد و از دید هزینه همچنین پول خوبی می‌ تواند بدست آورید.

مواد اولیه فیروزه

دانستنی های جذاب درباره سنگ فیروزه اصل

مواد اولیه فیروزه سنگی با اهمیت و گرانبهاست که در آن  رنگ های محتلف آبی روشن ، آبی تیره ، سبز روشن و سبز تیره موجود است. سنگ فیروزه از مدل سنگ آذرین است که در محیط های آتشفشانی و در نزدیکی سطح زمین پیدا می شود. فیروزه سنگی با دشواری ۵.۵ الی ۶ است، این سنگ در صورتی که اساسا خشک گردد استحکام زیاد تری می یابد.

سنگ های فیروزه وجود داشته در عمق زمین به علت تولید اسید آب زیرزمینی نرم می شوند در نتیجه کیفیت لازم و اهمیت جواهر کمتری دارند، مناسب ترین نوع فیروزه، در نزدیکی سطح زمین موجود است. سنگ فیروزه مدل های متفاوتی دارد که در این قسمت از مقاله ی مواد اولیه فیروزه به معرفی آنها می پردازیم و شیوه تشخیص فیروزه اصل را از دیگر مدل آن برایتان شرح می دهیم.

این سنگ که در ایران به نام فیروزه شناخته می شود در زبان انگلیسیتورکویز – سنگ ترک اسم دارد که علت این نامگذاری می تواند این باشد که:

در گذشته وقتی که همچنان معدن های فیروزه در اروپا و آمریکا کشف نشده بود ، همه ارتباطات تجاری اروپاییان با ایران در حوزه سنگ قیمتی از راه کشور ترکیه انجام می گرفت و بازرگانان ترک از ایرانیان سنگ های ارزشمندی می خریدند و به اروپاییان می فروختند به همین دلیل فیروزه را که سنگی نا شناخت برای آن ها بوده و از ترکیه داخل می شده سنگ ترکی نامگذاری می کنند.

بعضی دیگر اعتقاد دارند ریشه این نام برگرفته از نام فرانسوی این سنگ است که برای بیان سنگ بکار می بردند. در فرانسه این اسم Pierre Turquin به مفهوم سنگ آبی پر رنگ می باشد که به صورت زیاد به تورکویز در لهجه انگلسی عوض نموده است.بر مبنای سه خصوصیت می توان سنگ فیروزه را دسته بندی نمود.این سه خصوصیت عبارتند از :

براساس رنگ:

فیروزه طیف رنگی خیلی گسترده ای دارد . این سنگ در رنگ های آبی تیره ، آبی کمرنگ تا سبز پررنگ موجود است. هر اندازه آبی تیره در فیروزه به رنگ سبز غالب تر باشد، اهمیت مواد اولیه فیروزه زیاد تر است.

براساس معدن:

در تمام نقاط دنیا فیروزه استخراج می شود ولی فیروزه ایران، فیروزه تبت، فیروزه آمریکا، فیروزه مصر پر اهمیت ترین معادن فیروزه در همه جهان هستند. پر اهمیت ترین معادن فیروزه درایران در نیشابور، دامغان و کرمان قرار دارند ولی فیروزه نیشابور با اهمیت ترین فیروزه دنیا از دید تجاری می باشد.

فیروزه کرمان و دامغان نسبت به فیروزه نیشابور و فیروزه تبت یا آمریکا از کیفیت کم تر و اهمیت کمتری دارا هستند. متاسفانه شیوه غیراصولی استخراج فیروزه از معادن نیشابور باعث شده رگه های فیروزه نیشابور تا ۵ سال آینده نا پدید گردند.همراه ما در متن مواد اولیه فیروزه باشید.

بر اساس مدل ظاهری:

در سومین که در کشور های عربی معروف است، فیروزه به دو مدل عجمی و شجری بخش بندی می شود. بعضی از فیروزه ها شامل رگه هایی هستند اما بعضی دیگر کاملا صاف و همسان آبی هستند که روی سطح آن ها هیچ رگه و شکستگی موجود نیست ، عرب ها به این مدل فیروزه ها فیروزه عجمی بیان می کنند .

چگونه از اصل بودن فیروزه یقین پیدا کنیم؟

تشخیص فیروزه کار خیلی سختی حتی برای اشخاص حرفه ای است می باشد . در بعضی از موارد در بازار های مختلف کرمان یا دامغان که فیروزه به فروش می رسد به جای فیروزه نیشابور با هزینه زیاد به فروش می رسانند. بنابراین زمان خرید فیروزه حتما از فروشنده تقاضای شناسنامه اصلی بودن و نیشابوری بودن ان را انجام دهید.

در جواب به پرسش های شما از مقاله ی مواد اولیه فیروزه باید بگوییم که رنگ سنگ فیروزه اصل به علت وجود مس در آن به رنگ آبی، کروم یا وانادیوم به رنگ سبز و آهن در آن به رنگ زرد، در دامنه ای از آبی کم رنگ تا آبی مایل به سبز و همینطور تا سبز مایل به زرد جای می گیرد. رنگ فیروزه اصل همواره تا حدی مات است.

برای معین کردن فیروز اصل از مدل تقلبی زمانی که شما خریده اید می توانید زمان کوتاهی آن را در برابر آفتاب قرار دهید. اگر رنگ آن کمی عوض شد، این مشخص کننده تقلبی بودن رنگ سنگ فیروزه است.سنگ فیروزه قلابی از پلاستیک های فشرده صورت گرفته که به آن رنگ آبی زده اند.

 برای معین کردن فیروزه اصل، یک وسیله نوک تیز را بردارید و بر روی سنگ فیروزه بکشیدش. اگر خطش به گونه ای عمیق بر  فیروزه افتاد؛ فیروزه شما اصل نیست. سنگ فیروزه اصل نه فقط سبب خط نمی شود، با به کار بردن از آن می توان روی شیشه خراش بوجود آورد.

فیروزه ایرانی و غیر ایرانی

فیروزه های آمریکایی در ایران به اندازه کمی هستند. فیروزه تبت همچنین رنگ روشن تر و سطح صاف تری در برابر به فیروزه ایرانی دارند. رگه های روی فیروزه تبتی حالت نازک و مویی دارد و این مدل فیروزه به طور تکه های ریز استخراج می شود که برای به کار بردن روی رکاب انگشتر چندین سنگ را به طور کوبیده به کار می برند.

مواد اولیه فیروزه ایرانی زمخت تر از فیروزه تبتی است و رگه های روی آن به طور ترک های درشت و تیره هستند. فیروزه های ایرانی درشت بیرون می آیند و در مینا کاری ازفیروزه های ریز ایرانی به کار برده می شود.

فیروزه عجمی :

فیروزه عجمی که فقط در ایران پیدا می شود در میان عرب ها محوبیت زیادی دارد ولی برای ایرانی ها و دیگر کشورها فیروزه های رگه دار یا صاف تفاوتی ندارد و از فیروزه های رگه دار که در بازار به آن عنکبوتی یا اسپایدر همچنین می گویند، استقبال می شود. آنچه برای خریداران فیروزه خیلی پر اهمیت است رنگ فیروزه می باشد . اگر فیروزه شامل رگه های طلایی باشد هزینه بیشتری خواهد داشت.

مواد اولیه فیروزه

چطور از انگشتر فیروزه مراقبت کنیم ؟

بوجود آوردن خراش ، آب داغ، مواد شیمیایی و شوینده های خانگی پر اهمیت ترین خطرات برای سنگ فیروزه به شمار می روند.امیدواریم که از محتوای مواد اولیه فیروزه راضی بوده باشید.

برای نگهداری از سنگ فیروزه خوب است نکات زیر را توجه کنید:

  1. فیروزه نباید با کرم، روغن و ادکن تماس داشته باشد به دلیل آن که باعث تغییر رنگ آن خواهد شد.
  2. انگشتر نگین فیروزه خود را زمان کار با مایع دستشویی از دست خود خارج کنید. همینطور این سنگ نباید با آب کلردار تماس یابد.

از تماس مواد چربی و سنگ فیروزه پرهیز نمایید.همراه ما در ده بازار باشید…

بیشتر بدانید : وسایل سفالگری

 

گذاشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X