مواد اولیه چوب

تعاریف اولیه از چوب

مواد اولیه چوب همواره با اهمیت تلقي شده و از آن در طول قرون براي مصارف و اهداف مختلف به کار برده مي شود. انسان اوليه طرز شكل دادن به چوب را براي استفاده از وسايل مفيد و به یاری ابزار هاي سنگي یاد گرفت و پس از آن که توانست از ابزرا هاي فلزي استفاده ببرد و به یاری آن ها کالا های چوبي بهتري را تهیه نمايد.

امروزه براي تهیه مصنوعات چوبي در حجم بیشتر از ماشين هاي متفاوتی به کار برده مي شود و براي فعالیت با اين ماشين ها، مثل هر ماشين ديگري به صنعت گران ما احتیاج دارد. در دهه هاي قبل بعضي از عملکرد های سنتي چوب منسوخ شده و از مواد مصالح تازه ای به جاي آن به کار برده شده است.

همزمان با اين تغییر در نتيجه تحقيقات دانشمندان، کالا ها و شغل های جديدي از چوب و صنايع جنگلي در زمینه تجارتي صورت گرفت . از جهتی كه فعالیت با چوب به یاری ابزار هاي دستي و ماشيني راحت بوده و در مدل هاي مختلفی پیدا مي شود اين ماده يكي از پر اهمیت ترین و اصولی ترين مصالح ساختماني همچنین به شمار می روفت.

تنوع زياد مدل هاي چوب سبب شده است كه اين ماده در رنگ ها، بافت ها ، وزن ها و مقاومت هاي متفاوت پیدا شده و در هر رديف هزینه ای همچنین به بازار ارائه شود .چوب را مي شود باخم كرن پيچاندن و يا ورقه ورقه كردن آن به اشكال متفاوتی در آورد و قطعات درست شده از آن را بروش هاي متفاوتی بهم مربوط ساخت.

مواد اولیه چوب

شناسایی ساختار چوب یا شکل چوب

همراه ما در ادامه ی مقاله ی مواد اولیه چوب باشید.چوب اساسی ترین جزء تشکیل دهنده‌ی یک درخت است. به مفهوم فهمیدن هر چه خوب تر رفتار و ماهیت چوب الزام است اول درخت و اجزای متفاوت آن با اهمیت مورد ارزیابی قرار گیرند. مقطع عرضی از تنه‌ی یک درخت مشخص کننده اجزای تشکیل‌ دهنده‌ی آن خواهد بود:

  • پوست درخت، که خود دارای دو بخش است: بخش مرده‌ی بیرونی که ضخامت آن با اهمیت به سن درخت و نوع آن متفاوت بوده، و بخش داخلی و زنده که مواد مغذی را از برگ‌ ها به همه بخش های زنده‌ی درخت می‌ رساند.
  • مواد اولیه چوب ، که در بیشتر مدل های در دسترس درختان به دو لایه‌ی داخلی و خارجی تقسیم می‌ شود.
  • مغز درخت، که بافت خیلی کوچکی در مرکز درخت بوده و در همه شاخه‌ های اصلی و فرعی و ریشه‌ ها موجود است.
  • لایه‌ی خارجی چوب هم دارای بافت مرده و هم دارای بافت زنده است که شیره و مواد مغذی را از ریشه به برگ‌ ها انتقال می‌ دهد. لایه‌ی داخلی چوب از تغییرات تدریجیِ انجام گرفته در بخش خارجی شکل می‌ گیرد و تقریباً غیرفعال است.
  • رگه‌ های چوب –بافت‌ های زیادی در جهت افقی که در بین سطوح و لایه‌ های شعاعی درخت وجود دارند- از دید ابعاد از یک تا ۱۵ سلول در عرض و از چند سلول تا چندین سانتی‌متر در ارتفاع عوض می شوند. رگه‌ ها لایه‌ های متفاوت درخت از مغز درخت تا پوست آن را به هم اتصال یافته و در جهت ذخیره‌سازی و منتقل کردن مواد غذایی عمل می‌ کنند.

در مقطع عرضی یک درخت، این رگه‌ ها به طور حقله‌ هایی دایره‌ مدل مشاهده می‌ شوند که سن یک درخت همچنین از روی تعداد همین حلقه‌ ها سایز بندی می‌ شود. حتی اگر در طول یک سال رشد یک درخت به دلیل خشکی یا وجود آفت متوقف شود، زیاد تر از یک حقله در آن زمان شکل می‌گیرد.

در چنین وضعیتی میان حلقه های داخلی مرز معینی صورت نگرفته و حلقه‌ ها به دشواری از همدیگر قابل‌ تفکیک هستند. درختانی که تاج خیلی کوچکی دارند یا به هر دلیلی شاخ و برگ‌ های خود را از دست داده‌اند، رشد کامل نداشته و احتمال دارد در مقطع عرضی آن‌ ها همچنین یک حلقه‌ی ناکامل مشاهده گردد.

لایه‌ی زاینده یا کامبیوم، که در پوسته‌ی داخلی درخت جای گرفته و تغذیه و سلول‌سازیِ پوست درخت را صورت می‌ دهد، با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست. بیشترین اندازه رشد پوست و مواد اولیه چوب ، از راه تقسیم سلولی در لایه‌ی کامبیوم رخ می دهد.

در مجموع، لایه‌ی درونی چوب دارای سلول‌ های غیرفعالی است که کاربردی در حوزه آب‌ رسانی به نقاط متفاوت درخت یا ذخیره‌سازی مواد غذایی ندارد. در لایه‌ی درونی نسبت به لایه‌ی بیرونی چوب، با بالابردن در میزان وجود عصاره‌ای همراه است که سبب تیره‌تر شدن رنگ لایه‌ی درونی می‌ گردد.همراه ما در محتوای مواد اولیه چوب باشید.

در بعضی گونه‌ ها مثل درخت گیلاس یا گردو، وجود این عصاره یا شیرآبه سبب رنگ تیره‌ی آن‌ ها می‌ گردد. همواره در بیشتر مدل ها، عصاره و مواد تشکیل ‌دهنده‌ی لایه‌ی داخلی چوب، مقاومت آن را در برابر حمله‌ی حشرات و پلاسیدگی بالا می برد. ما را در ادامه ی محتوای مواد اولیه چوب همراهی نمایید.

هر اندازه این کار لزوماً به مفهوم استحکام بیشتر چوب‌ های تیره‌رنگ نیست، ولی در واقع میزان استحکام چوب بواسطه لایه‌ی داخلی آن انجام می‍ گردد و لایه‌ی بیرونی در استحکام چوب نقشی ندارد.ولی لایه‌ی بیرونی چوب، بین لایه‌ی درونی و لایه‌ی کامبیوم جای گرفته و دارای سلول‌ های مرده و زنده است.

فعالیت اصولی این لایه در ذخیره‌سازی مواد غذایی است در بخش بیرونی و نزدیک‌تر به لایه‌ی کامبیوم، لایه‌ی خارجی چوب پردازش آب‌رسانی را انجام می‌ دهد. این لایه به دید ابعاد و ضخامت در مدل های مختلف فرق داشته ولی معمولاً ضخامت آن میان ۴ تا ۶ سانتی‌متر اندازه‌گیری شده است.

مواد اولیه چوب

درخت از چه اجزایی صورت گرفته است

مدل های متفاوت چوب همگی از سلولز، لیگنین ، همی‌سلولز و همینطور مقادیر کمی از دیگر موادی است که در ساختار سلولی وجود دارد. تفاوت در خصوصیت ها و مقادیر این عناصر، و همینطور تفاوت ساختار سلولی سبب می‌ شود تا مواد اولیه چوب ‌ها سنگین یا سبک، شکننده یا منعطف پذیر، و نرم یا سخت باشند.

 خصوصیت های یک مدل خاص به صورت تقریبی ثابت و یکسان است، لذا انتخاب چوب بر اصول خصوصیت های گونه‌ی آن بعضی زمان ها کفایت می‌ کند. ولی برای به کارگیری اثرگذار بیشتر فواید چوب در حوزه مهندسی و صنایع متفاوت کاربردی، خصوصیت های جزئی‌تر و یا ویژگی های فیزیکی چوب باید به توجه مورد بررسی قرار گیرد.

ماهیت ساختاری چوب به طور زیادی در عملکرد آن اثرگذار است. چوب از سلول‌ های توخالی و استوانه‌ای مدل تشکیل شده که موازی با هم و در جهت تنه قرار گرفته‌اند. زمانی که الوار از تنه‌ی درختان بریده و برش داده می‌ شوند، خصوصیت های سلول‌ های تشکیل‌دهنده و ترتیب قرارگیری آن‌ ها بر استقامت و شیوه  تغییر شکل الوار در تاثیر انقباض و همینطور شیوه قرارگیری ذرات چوب در کنار هم اثر می‌ گذارند.

 خیلی این پرسش ها را بیان می کنند که کدام چوب توخالی است؟ که می شود بیان کرد ساختار همگی یکسان می باشد.جنگل يكي از ذخاير طبيعي است كه توانا به تجديد حيات خود مي باشد. و به همین علت چوب يكي از کالا های با اهمیت قابل اطمينان و حياتي به شمار رفته و از منابع درامد سهم هر كشور به حساب مي آيد.

سبب خوشبختي است كه در كشور ما چوب هاي صنعتي محتلفی چه از مدل نرم و چه از مدل سخت آن وجود دارند. و تمام ما اين زمان را داريم كه با اين تخصص كه ممکن است تجربي ترين مدل حرفه شناخته شده بصورت بشر باشد آشنا شويم.آشنایی با ساختمان چوب  يكي از ماده اليافي آلي و نباتي است دو ماده اصلي شکل دهنده آن عبارتند از : سلولز و ليگنين.

طرز جای گرفتن الياف مواد اولیه چوب به مدل درخت وابسته است. هر چوبي را نمي شود بطور تخته درآورد و همواره تخته را از درختهاي توليد كننده الوار درست می کنند. کالا های خیلی زياد ديگري را همچنین مي توان پیدا کرد كه از چوب ساخته شده است اين کالا ها عبارتند از : خمير سلولز، كاغذ، الياف زيان، پلاستيك، لاستكي، شكر و آهار واكس.

تخته چوبي است كه به حدی  استاندراد و با ضخامت عرض ها و طول هاي تغییر داده شده بريده مي شود تخته را مي شود بطور صفحاتي با ضخامت ۲تا ۵ سانتي متر، عرض ۵ تا ۵۰ سانتيمتر و طول ۱٫۵ تا ۷ متر خريداري كرد. تخته بزرگ را نمي شود از هر درختي به دست آورد.

 الورار يك قطعه سنگين و حجم از چوب است كه از آن براي نگهداری بار هاي سنگين به کار برده مي شود. مواد اولیه چوب مدل های مختلفی وجود دارد: برخی از آن ها نرم، برخی سخت و بعضی با رگه هاي متراكمند.چوب هاي نرم درختان كاج، كاج تك سوزني، كاج كريسمس، سرور و سرو قطبي عناصر پر اهمیت توليد كننده چوب هاي نرم صنعتي و تجاري هستند.

برخی درختاني كه در این مدل گياهي واقعند ميوه هاي مخروطي شكل (شبه کاج) دراند كه به همين دلیل اسم كانيفر كه از لغت Cone يا مخروط مشتق شده است خوانده مي شوند. كانيفر ها همگن شامل برگ هاي باريك و سوزني مدل هستند كه اين برگ ها چندين سال بر روي درخت می مانند.

 به همین دلیل  كانيفر ها را هميشه سبزها همچنین بیان می کنند. از چوب نرم بيشتر براي استفاده ساختماني استفاده مي  شود.ما را در ادامه ی محتوای مواد اولیه چوب دنبال نمایید.

مواد اولیه چوب

تعاریف های متفاوت از چوب

تعریف تجاری :

چوب میان مغز و پوست در بخش های متفاوت درخت قرار دارد مثل ساقه،ریشه،شاخه،تنه که می شود به طور خام برای مصارفی چون ساخت مدل های مبلمان و وسایل دکوری و به طور فراورده شده برای ساخت انواع صفحات چوبی که به اهمیت و مرغوبیت آن اضافه می شود مورد کاربرد قرار داد.

تعریف شیمیایی :

مواد اولیه چوب یک ماده آلی که دارای ترکیبات پلی ساکاریدی و فنلی می باشد که پر اهمیت ترین پلی ساکارید آن سلولز و پر اهمیت ترین ترکیب فنلی آن لیگنین است و چوب یکی از مختلف ترین ترکیبات شیمیایی شامل می باشد، که از عناصری مثل: اکسیژن (۴۴ درصد ) ، کربن (۴۹ درصد ) ،هیدروژن (۶ درصد )، سلولز (۴۰ تا ۵۰ درصد )، همی سلولز (۱۰ تا ۳۰ درصد )، لیگنین (۲۰ تا ۳۰ درصد ) شکل یافته است. لیگنین در ساختمان چوب نقش سیمان و سلولز نقش ماسه را پدیدار می کند.

تعریف گیاه شناسی :

چوب حاصل زندگی گیاهان مدل چوبی است از عالم گیاهی بازدانگان مثل گنتال ها،سیکادها،ژینکیوها وکنیفرها که ساختمان آن شامل بافت ثانویه چوبی،آوندی،چند ساله،تنه قابل توجه باشد و چوب در میان مغز و کامبیوم ساقه،ریشه،شاخه قرار گرفته است که موظف به استحکام،نگهداری،هدایت شیره خام از ریشه به سوی تاج درخت و منتقل کردن به برگ هارا به عهده دارد.

تعریف صنعتی(فنی) :

چوب یک ماده مدیریت شده جامد متخخل فیبری شکل،هرسونایکسان و ناهمگن که پدید آمده از تغییرات محیط زیست و زندگی درخت است.ما را در محتوای مواد اولیه چوب همراهی نمایید.

تعریف از نظر چوبشناسی :

چوب ماده ای است آلی،جامد،متخلخل،ناهمگن،هرسونایکسان با خاصیت های فیزیک و مکانیکی مثل دفع و جذب رطوبت ،اکوستیک ،خمش، فشار،کشش و غیره است که حاصل کارایی گیاهان چوبی است.همراه ما در محتوای مواد اولیه چوب باشید.

تعریف از نظر خواص مکانیکی :

چوب برعکس مواد های دیگر یک ماده تجدید شونده است و می شود نیرو های وارده مثل مقاومت خمشی،مقاومت فشاری،مقاومت کششی،ضربه پذیری،سختی،مقاومت برشی را تحمل کند و به همین دلیل در ساخت مدل های سازه های چوبی مورد کاربرد قرار می گیرد

تعریف از نظرخواص فیزیکی :

چوب یک ماده خام طبیعی است که پس از سنگ و نفت جایگاه سوم را در دنیا به خود مختص داده است و شامل خصوصیت های فردی که دارای،بو،مزه،نقوش(مدل ظاهری)،جرم ویژه،اندازه رطوبت(همکشیدگی و واکشیدی) و واکنش چوب در برابر صوت،الکتریسیته،حرارت که دارای محاسبه است.

تعریف فیزیکی چوب

چوب موادی غیر فشرده است، شامل منافذ(خلل و فرج) که به صورت مرتب و نامرتب منظم شده اند و این منافذ یا در دیواره سلول های چوبی یا به طور حفره های سلولی وجودارند و این منافذ به صورت مخلوطی از هوا و بخار آب(مرحله دفع رطوبت) یا به صورت مایعات(مرحله جذب روطوبت) پر شده اند.

مواد اولیه چوب

سایر اصطلاحات و خصوصیت های مرتبط به بافت چوب

جرم حجمی چوب (دانسیته) : اندازه وزنِ حجم معینی از چوب با رطوبت استاندارد است. جرم حجمی همواره با دشواری و استقامت چوب و همینطور میزان راحتی کار با آن (کارایی ماشین‌کاری و منبّت‌کاری) ارتباط مستقیم دارد.ما را در محتوای مواد اولیه چوب دنبال کنید.

ماندگاری و دوام : دوام یک چوب مقاومت آن در نظر خوردگی و پوسیدگی است. این خصوصیت چوب در زمان کاربرد از آن در محیط باز پر اهمیت است.

بافت : بافت معرّف اندازه خلل و فرج سطحی چوب است. یک چوب با بافت درشت شامل فرو رفتگی‌های به نسبت عمیق‌تری است و قبل از پایان کار و عملیات رنگ‌آمیزی می‌بایست نسبت به مملو کردن آن و یک‌دست نمودن سطح چوب اقدام نمود.ما را در محتوای مواد اولیه چوب همراهی نماید.

استحکام و پایداری : حتّی بعد از عملیات مرتبط به خشک کردن، چوب نسبت به تغییرات فصلی، دما و رطوبت واکنش نشان داده و هر چند  کم، منقبض یا منبسط می‌ شود. از اندازه این تغییرات در یک مدل خاص زیر نظر عنوان میزان استحکام یا پایداری آن گونه اسم برده می‌ شود.

موارد مهم زمان خرید چوب

زمانی که در ایران یا به صورت تخصصی در کشور خارجی،گره بینه به الوار های با کیفیت تغیبر می یابد،به مفهوم افزایش الوارها از دید شاخه‌ های متفاوت مصرفی صنعت چوب،درجه بندی می‌ شوند.در مطلب چوب شناسی و آزمایشگاه مکانیک ، چوب اساسا الوار های پهن برگ از دید دشواری و نقوش زیبا برای ساخت مدل مبلمان چوبی منزل از قبیل :

مبل،مدل میز،کابینت،کمد،تخت خواب و عملکرد مستقیم در کفپوش،دیوارکوب و الوار های سوزنی برگ در ساختمان سازی چوبی،ساخت درب و پنجره،تابوت،قایق و کشتی،سونا و استخر چوبی،ساخت هواپیما،اسکلت سازی ساختمان،جعبه،صندوق و … به کار برده می شوند.

اسلب چوبی

مواد اولیه چوب  :خانواده چوب‌ های سوزنی برگ و پهن برگ شامل طیف زیادی هستند و با اهمیت به ساختمان متفاوتی که دارند، عملکرد های متفاوتی همچنین از نظر مکانیک چوب را شامل می باشند. پس از ترسیم نقشه سازه‌چوبی به صورت نمونه یک میز غذا خوری،باید در نظر داشت که این میز غذا خوری در محیط باز یا درون خانه استفاده شود.

 تا در نهایت با ویژگی بر اینکه چوب‌های سوزنی برگ در داخل باز و عوامل جوی نسبت به چوب پهن برگان دوام زیای تری دارند و این مورد برای همه چوب‌ های پهن برگ صحت ندارند؛به دلیل آن که چوب درخت بلوط از خانواده درختان پهن برگ و سخت چوب می‌ تواند مثل چوب‌های سوزنی برگ مانند: سرخدار،نراد(روسی) و کاج در علل جوی دوام بیاورد.

به این موضوع همچنین توجه کنید که آماده سازی و رنگ کاری چوب همچنین بر دوام چوب در محیط باز و داخل خانه می افزاید. نماد اختصاری مدل چوب بر روی الوار ها درج می شود.خود الوار با لغت LBR و چوب کاج را با لغت LP و چوب سدر را با لغت IC و… معین می کنند.

کاربرد چوب: همواره در مقاله ی مواد اولیه چوب تاکید داریم که هر یک از چوب ها کاربرد معینی دارند و هر یک از آن ها خصوصیت خاصی نسبت به هم دیگر دارند.به طور نمونه چوب آکاژو برای ساخت مبلمان گران قیمت،تزئینات درون هواپیما و قطار،ابزارالات موسیقی و چوب ماهوگونی برای خراطی،منبت،مجسمه سازی،مبلمان فضای باز و مانند گابن برای قایق سازی و چوب تیک برای پارکت سازی و مبلمان محیط داخلی و بیرونی خانه مورد کاربرد قرار می گیرد.

مواد اولیه چوب

 

انواع چوب

دستگاه رطوبت سنج چوب: رطوبت سنج الکتریکی  یکی از شیوه هایی است که برای اندازه گیری رطوبت چوب به کار می رود و به گونه ای است در میان افراد حرفه ای نجار و متخصصان صنایع چوب زیاد شده است به دلیل جیبی و سبک بودن و سرعت زیاد به دست آوردن رطوبت چوب مورد علاقه شده است.

در واقع دستگاه یک جریان الکتریکی در چوب جریان می دهد.و به این شیوه درصد رطوبت را اندازه گیری می کند.در زمان خرید چوب همراه داشتن این دستگاه خیلی مهم است.امیدواریم که تا این جا از محتوای ما به عنوان مواد اولیه چوب راضی بوده باشید.

خشک شدن چوب : الوار هایی که خریداری می کنید باید آگاهی پیدا کنید که چوب در محیط باز یا در کوره خشک شده است.این دو شیوه خشک کردن معایبی و فوایدی دارند که به طور نمونه می شود بیان کرد چوب‌ هایی که در محیط باز خشک شده‌اند به دلیل زمان زیادی بودن پردازش خشک شدن احتمال دارد مورد حمله قارچ های و علل پلاسیدگی قرار گرفته باشند.

و همینطور با اهمیت به مسئله تعادل رطوبت،خشک شدن چوب با وضعیت آب هوایی منطقه بستگی دارد می توان اشاره کرد چوب در شمال کشور ۱۸ درصد اما در شهر تهران ۱۲ درصد خشک می‌ شود.چوب‌ های صاداراتی تا ۱۹ درصد خشک می‌ یابند تا زمان حمل و نقل مسئله همکشیدگی و واکشیدگی در آن ها به صورت جدی رخ ندهد.

اگر الواری در محبط باز خشک شده باشد نشانه AD و اگر در کوره خشک شده باشد نماد KD بر روی آن ها حک می شود.برای کم کردن میزان همکشیدگی و واکشیدگی چوب در مناطق متفاون ایران لازم است خرید چوب از خود استان انجام بگیرد و الوارها برای هر محیط تا رطوبت تعادل چوب در آن منطقه خشک شود؛به علت اینکه اگر صندلی یا میز در شمال ایران درست شود و به مناطق خشک تر منتقل داده شود اتصال آن باز می شود.

خشک کردن چوب در محیط باز

معایب مواد اولیه چوب های خشک شده: مشکلاتی از استاندارد بودن و درجه اهمیت چوب کم می کند که می‌ توان به معایب  رخ داده زمان استفاده از جنگل،اره کشی و تغییر آن به چوب آلات ساختمانی،پرداخت و جابه‌جایی به تعاونی ارائه چوب اشاره کرد.ولی معایبی در زمان خشک کردن چوب بر روی الوار رخ می دهد.

معایب چوب :

گره زنده و مرده:مشکلاتی پس از قطع شدن یا پس از خشک یافتن چوب بر روی گرده بینه،الوار و تخته ها رخ می دهد که انسان ها یا جانوران و حیوانات این عیب هارا بوجود می آورند که با علم روز می شود از اتفاق افتادن اینگونه عیب ها پرهیز کرد و معایبی همچنین به طور طبیعی در چوب مثل :

گره،شکستگی و پیچیدگی الیاف،مغز چوب پوسیده و… در درخت سرپا و چوب قطع شده وجود دارد و نمی شود از اتفاق افتادن این مشکلات جلوگیری کرد.گره‌ها با نگرش اشخاص علاقه‌مند کار با چوب در بخش هنر های چوبی و تولید مبلمان در برخی از سازه‌ های راحتی خانه،خیلی زیبا و نقش آفرین است.گره ها در تاثیر انشعابات درخت که به آن شاخه بیان می شود،صورت می گیرد.

از دید متخصصین صنعت چوب در گرایش تهیه مبلمان منزل و همینطور در گرایش طراحی و ساخت سازه های زیاد چوبی،گره یک مسئله مهم و حاد به شمار می آید.قطعه چوب در همه سازه های چوبی باید نیرو های انجام شده را تحمل کند.زمانی که چوب را در ساخت مبلمان مسکونی،اداری و شهری یا برای ساخت وسایل ورزشی مثل قایق،چوب بیسبال،اسکیت برد.

و همینطور برای ساخت انواع پل،اسکله ساختمانی به کار می بریم باید نیرو های انجام شده را تحمل کند.گره ارزش و کیفیت الوار چوب ماسیو را پایین می آورد و به دنبال آن سبب کاهش شدید مقاومت های چوب می‌ شود،به علت اینکه گره حدودا عمود بر سبب الیاف چوب است و برخی در آن ها ترک و پلاسیدگی مشاهده شده.همراه ما در مقاله ی مواد اولیه چوب باشید.

و در برخی موارد الیاف چوب را به طور پیچیده و درهم تحت اثر قرار می دهد.اگر قطعه چوبی که شامل گره است تحت نیروی کششی قرار گیرد سبب کاهش شدید مقاومت خمشی قرار می گیرد و بیشترین اثر را بر روی مقاومت کششی موازی با الیاف می گذارد؛به ویژه در نوع گره مرده،دور پوستی و شاخی با شکست قطعه روبرو خواهیم شد.

 براساس گفته های افراد حرفه ای خارجی و ایرانی گره اثر بیشتری در مقاومت در فشار یکسان الیاف ندارد ولی از دیده مقاله نباید آن را نادیده گرفت و براساس استاندارد از قطعه چوب استاندارد به کار برد .بنابراین نتیجه این است که گره ها عیب های طبیعی و مختلف چوب هستند.

و باید گره را به صورت یک سوراخ دانست و مقاومت الوار را کم کرده ولی مقدار کاهش مقاومت های چوب به حد گره و موقعیت آن در قطعه چوب وابسته است.ما را در مقاله ی مواد اولیه چوب دنبال نمایید.همراه ما در ده بازار باشید…

بیشتر بدانید : وسایل سفالگری

گذاشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X