ابزار و وسایل سوخت نگاری روی چوب

ابزار سوخته کاری روی چوب
سوخت نگاری را می توان یکی از کم هزینه ترین هنر ها دانست ابزار سوخته کاری روی چوب را با هزینه پایینی تهیه و به خلق آثار هنری پرداخت.
هویه
چوب
سمباده
کاربن
زغال طراحی
طرح

ابزار سوخته کاری روی چوب- هویه
مهم‌ترین ابزار سوخته کاری روی چوب هویه است. هویه‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم بندی نمود:
هویه‌هایی که از المنت برای تولید حرارت استفاده می‌کنند
هویه‌هایی که با استفاده از جریان مستقیم برق و آمپر بالا نوک هویه که به شکل سیم است را حرارت می‌دهند.
متاسفانه در ایران هویه‌های مخصوص سوخت نگاری تولید و عرضه نمی‌شود. (به تازگی یک نوع هویه برای این منظور ساخته شده که کیفیت لازم را نداشته و به هیچ عنوان خرید هویه‌هایی که با عنوان هویه مخصوص سوخت نگاری در کشور فروخته می‌شود پیشنهاد نمی‌گردد) به همین دلیل بهترین هویه‌ای که فعلاً می‌توان برای این منظور تهیه کرد هویه‌های جرداک است. مزیت این هویه‌ها به هویه‌های دیگر قابلیت تنظیم دما، دسته ظریف و المنت کوتاه همچنین ثبات درجه حرارت است.


هویه سیمی -ابزار سوخته کاری روی چوب
در صورتی که هزینه هویه‌های جرداک برای شما زیاد است می‌توانید از هویه ۴۰ یا ۶۰ وات استفاده کنید. این هویه‌ها قابلیت تنظیم دما را ندارند. می‌توانید با اتصال یک دستگاه دیمر به هویه تا حدودی حرارت آن را کم و زیاد کنید..


۲- سنباده – ابزار سوخته کاری روی چوب
سنباده‌های مورد نیاز بستگی به چوب شما دارد. اگر چوب شما خوب برش خورده باشد و سطح نسبتاً صافی داشته باشد می‌توانید سطح آن را با پوسته آب برای سوخت نگاری آماده کنید.


سنباده لرزان
دقت کنید برای حرکت روان هویه روی چوب، به سطحی کاملاً صیقلی و صاف نیاز دارید..


ابزار سوخته کاری روی چوب- کاربن
باید حتماً از کاربن‌های مشکی یا زرد استفاده کنید. کاربن‌های زرد بسیار مناسب هستند به این دلیل که اثری که از آن بر روی چوب می‌ماند مشکلی برای سایه‌های ایجاد شده توسط هویه ایجاد نمی‌کند ولی اثر کاربن‌های آبی و سیاه بعد از رسیدن حرارت هویه کمی پخش شده و ظاهر کار را خراب می‌کنند. اما کاربن‌های زرد اثری بسیار کمرنگ روی چوب می‌گذارند و وقتی طرحی که دارید خطوط زیادی دارد و پیچیده است، پیدا کردن خطوط مشکل می‌شود. از کاربن‌های آبی به هیچ عنوان استفاده نکنید و برای طرح‌های مشکل‌تر از کاربن مشکی استفاده کنید. سعی کنید کاربن مارک pelican تهیه کنید. قبل از استفاده از آن با دستمال کاغذی کمی جوهر کاربن را بگیرید تا سطح چوب را سیاه نکند و اثری که روی چوب می‌گذارد تا حد امکان کمرنگ باشد.

چوب، چرم، مقوا و کاغذ – ابزار سوخته کاری روی چوب

اجرای سوخت نگاری روی اکثر چوب‌ها ممکن است اما چوب‌هایی هستند که زیباتر می‌سوزند. به‌طور کلی به دلیل اینکه سوخت نگاری روی چوب از ایجاد طیف رنگ قهوه‌ای به وجود می‌آید بهتر است چوبی انتخاب شود که پس از سوختن رنگ قهوه‌ای به‌خوبی روی آن دیده شود. بنابراین تمرکز ما بر روی چوب‌هایی بارنگ روشن خواهد بود. برخی از چوب‌ها مانند چوب کاج و توت باوجود رنگ روشن مناسب سوخت نیستند. رگه‌های موجود بر روی این چوب‌ها جنسی سخت‌تر از بافت چوب داشته و این امر باعث خواهد شد سوزاندن قسمت‌هایی از طرح که روی رگه‌های چوب است مشکل شود و رنگی که روی رگه ایجاد خواهد شد بارنگی که روی بافت خود چوب ایجاد خواهد شد متفاوت است که موجب می‌شود کار یکدستی نداشته باشید.

چوب افرا یکی از بهترین چوب‌های موجود برای سوخت نگاری است. جنس این چوب نه آن‌قدر محکم است که به‌سختی بسوزد و نه آن‌قدر نرم که باعث فرورفتن هویه به داخل چوب و ایجاد فرورفتگی شود. از دیگر چوب‌های مناسب برای سوخت نگاری می‌توان چوب گلابی، نارنج، گردوی سفید و سپیدار را نام برد.
سوخت نگاری روی چرم هم قدمتی طولانی داشته و در قدیم به‌صورت داغ گذاری با کلیشه‌های فلزی، بیشتر برای جلد کتاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته. اصول سوخت نگاری روی چرم و چوب تفاوت چندانی باهم ندارند….

منبع : سایت  آیچوب

۱ دیدگاه

  1. احسان ۱۳۹۸-۰۱-۱۵ پاسخ

    دیدگاه *

گذاشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X