عید غدیر خم

عید غدیر خم روز معرفی رسمی حضرت علی علیه السّلام به عنوان پیشوای مسلمانان پس از پیامبر اکرم صلوات الله علیه یکی بزرگ ترین و مهم ترین عید ها برای شیعیان محسوب می شود. بسیاری از شیعیان این روز را گرامی داشته و هر ساله به مناسبت این عید عزیز جشنی برگزار می کنند و این روز را گرامی می دارند.

اما فلسفه ی عید غدیر خم چیست و چرا برای شیعیان در سراسر جهان دارای اهمیت بالایی می باشد؟

عید غدیر خم در اسلام

این روز بزرگ در روز هجدهم ذی حجه سال دهم هجرت پیامبر اتفاق افتاده است. مکان رویداد غدیر خم، واقع در سرزمین غدیر خم می باشد.

زمانی که پیامبر اکرم به همراه هزاران نفر برای به جا آوردن مراسم حج از این سرزمین می گذشتند، واقعه ی مهمی به نام واقعه ی غدیر اتفاق افتاد که از آن پس برای شیعیاد اهمیت والایی پیدا کرد.

این روز مهم به نام هایی چون عید الاهی، عید اهل بیت و اشرف الاعیاد مهروف می باشد که در بین شیعیان معروف می باشد. اما چه اتفاق مهمی در این روز بزرگ افتاده است؟ در ادامه به شرح رویدادهای مهمی که در این روز اتفاق افتاده است می پردازیم.

در روز هجدهم ذی حجه زمانی که پیامبر اکرم همراه هزاران نفر از مدینه به مکه به منظور انجام مناسک حج در حال حرکت بود، خداوند به او پیغامی رساند. این پیغام توسط فرشته ای به نام جبرئیل به او اعلام شد و آیه ی تبلیغ توسط وی برای پیامبر خوانده شد.

فلسفه ی آیه ی تبلیغ

آیه ی تبلیغ، آیه ی مائده سوره ی ۶۷ می باشد. این آیه از آخرین آیات نازل شده از قرآن بر پیامبر اکرم می باشد. طبق این آیه، پیامبر موظف شد که پیام بسیار مهمی را به مردم ابلاغ کند.  این پیام به قدری مهم بود که در صورت کوتاهی رساندن آن به مردم، وی رسالت خویش را به صورت تمام و کمال نمی توانست به انجام برساند.

این آیه به شرح زیر می باشد:

يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ

اى پيامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نكنى رسالتش را به انجام نرسانده‌اى. و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد. بی گمان، خدا گروه كافران را هدايت نمى‌كند.

در این آیه خداوند از پیامبر اکرم می خواهد تا توسط او پیامی را به مردم برساند که منظور اصلی وی از رساندن این پیام، انتخاب  جانشین برای او بود. خداوند حضرت علی را به عنوان جانشین پیامبر بر می گزیند و از پیامبر می خواهد که این نکته را به گوش تمامی افراد حاضر در این مکان برساند. به همین دلیل از افراد حاضر در این مکان می خواهد که در غدیر خم بایستند تا آن ها را از این رویداد مهم با خبر کند.

سخنان پیامبر در واقعه غدیر خم

پیامبر از تمامی افرادی که در جلو در حال حرکت بودند خواست تا بر گردند و منتظر ماند تا بقیه افرادی که در پشت کاروان در حال حرکت بودند، به وی برسند. زمانی که همه افراد در یک جا جمع شدند به نقطه ای که همه افراد به او دید کاملی داشته باشند رفت. بعد از آن پیامبر اکرم در جایی که همه مردم به وی دید کاملی داشته باشند، دست حضرت علی را بلند کرده و می فرماید:

«ای مردم، آیا من از خود شما، بر شما بیشتر ولایت ندارم؟»

مردم پاسخ دادند: «آری،‌ای رسول خدا.»

حضرت فرمود: «خداوند ولیّ من است و من ولیّ مومنین هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا(ص) سه‏ بار این جمله را تکرار کرد.

سپس فرمود« خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن، هر کسی که علی را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن، هر کس که او را وا می‌‏گذاد. »

بعد از انجام مراسم پیامبر اکرم از همه مردم حاضر و شاهد در آن مکان خواست تا این پیام مهم را به گوش تمامی مردم غائب نیز برسانند.

احادیث مربوط به عید غدیر

در احادیث مختلفی از عید غدیر خم به عنوان عید بزرگ مسلمانان یاد شده و با مطالعه ی آن ها می توان به اهمیت و ارزش این عید پی برد. به طور مثال اهل سنت بر این اعتقاد می باشند که در روز هجدهم ذی الحجه یعنی روزی که این اتفاق مبارک روی داد، روزه گرفتن ثواب بسیاری دارد و خداوند ثواب شش ماه روزه را برای او می نویسد.

  • حدیث از رسول خدا:

رسول خدا در جایی دیگر می فرماید:

«روز عید غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.»

  • حدیث از امام صادق:

امام صادق می فرماید: « روز غدیرخم عید بزرگ خداست، خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و پیمان در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانی است.»

در حدیثی دیگر از امام صادق، او روز عید غدیر خم را یکی از عظیم ترین و با شرافت ترین عیدهای مسلمانان می داند. وی معتقد است که در این روز مبارک باید هر ساعت از ان را شکر گذاری کرد. به همین منظور افرادی که در این روز روزه می گیرند، روزه ان ها با شصت سال عبادت برابری می کند.

سایت فروشگاه آنلاین صنایع دستی ده بازار ، این عید مبارک را به شیعیان در سرتاسر جهان تبریک گفته و در این روز فرخنده، آرزوی بهترین ها را برای شما دارد.

گذاشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X