مدیر کل صادرات و بازرگانی سازمان میراث فرهنگی کشور تصریح کرد:

اختصاص رتبه اول صادرات غیر نفتی کشور به صنایع دستی / اصفهان پیشتاز صادرات صنایع دستی

مدیر کل صادرات و بازرگانی سازمان میراث فرهنگی کشور، عصر روزگذشته ۲۲شهریور ماه در آئین پاسداشت دومین سالگرد انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی با ایراد سخنانی در جمع مسئولین و هنرمندان اصفهانی عنوان کرد: هم اینک بیشترین میزان رشد در سبد صادرات کالاهای غیر نفتی کشور به صنایع دستی و به ویژه هنرمندان اصفهانی اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ عصر روز گذشته آئین پاسداشت دومین سالگرد انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در تالار اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار گردید. در این آئین که با حضور گسترده هنرمندان و مسئولین اصفهان به ویژه اعضای جدید شورای اسلامی شهر و شهردار منتخب اصفهان همراه بود، پویا محمودیان مدیر کل صادرات و بازرگانی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با ایراد سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضورش در اصفهان عنوان کرد: همگان اصفهان را اسطوره شهری می دانند که یکی از اصلی ترین قطب های صنایع دستی کشور بشمار می رود.

او همچنین گفت: در طی چهار سال گذشته نهضتی در راستای توسعه و ترویج و صادرات صنایع دستی ایجاد شده به گونه ائی که هم اینک صادرات صنایع دستی کشورمان با ۱۱۱ درصد رشد به نسبت زمان مشابه خود در طی سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ از مرز ۲۵۰ میلیون دلار در سال گذشته است.

او با اشاره به نقش اصفهان در توسعه و ترویج صنایع دستی کشور تصریح کرد: هم اینک با تلاشهای همه مسئولین و هنرمندان به ویژه هنرمندان اصفهان موفق شده ایم تا رشد خوبی در حوزه صادرات صنایع دستی داشته باشیم، به گونه ائی که هم اینک بیشترین میزان رشد در سبد صادرات کالاهای غیر نفتی کشور در کنار خشکبار، محصولات کشاوری و لبنی به صنایع دستی اختصاص دارد و در این میان صنایع دستی اصفهان با ۳۳۴ درصد رشد، بیشترین میزان صادرات در این حوزه را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل صادرات سازمان میراث فرهنگی کشور با تاکید بر روند رو به رشد مقوله تولید و صادرات صنایع دستی ایرانی تاکید کرد: اگر چه استان اصفهان یکی از اصلی ترین قطب های صنایع دستی کشور به شمار می رود و در عین حال در چهار ماه اول امسال توانسته ایم با ۴۵/۴ درصد رشد، رکورد جدیدی در صادرات صنایع دستی رقم بزنیم، لکن معتقدیم با تلاش و کوشش همگان در کشور به ویژه با همت مسئولین و هنرمندان اصفهانی باید بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه رقم ۲۵۰ میلیون دلار حاصل از صادرات صنایع دستی را به یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

محمودیان همچنین اظهار داشت: در طی چهار سال گذشته تمامی تلاش خود را به کار بردیم تا صنایع دستی را از بحران خارج کنیم، لذا با افزایش ۱۱۱ درصدی حضور ایران در نمایشگاه ها به ویژه خارجی و رشد ۱۰۰ درصدی بازارچه های صنایع دستی، در کنار نوآوری و تنوع به نسبت سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ توانسته ایم بازارهای جهانی را آماده استقبال از صنایع دستی ایرانی کنیم.

رویدادهای فرهنگی نقش مهمی در توسعه کیفی صنایع دستی دارد

در ادامه این نشست جعفر جعفر صالحی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز با ارائه سخنانی ضمن بیان گزارشی از روند انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی تاکید کرد: با فعال کردن دبیرخانه اصفهان شهر جهانی صنایع دستی باید تلاش کنیم تا نوآوری و تنوع را در مقوله عرضه محصولات صنایع دستی وارد نمائیم.

او درهمین راستا تاکید کرد: تلاش داریم تا با تعریف رویدادهای فرهنگی و ارائه آن در حوزه صنایع دستی همچون نمایشگاه های صنایع دستی، تنوع را در حوزه صنایع دستی افزایش داده و از این طریق علاقه مندان به هنرهای سنتی و گردشگران را بیش از گذشته با صنایع دستی همراه سازیم.

گذاشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X